ارزیابی عملکرد در مدیریت نگهداشت

نرم افزار نگهداری و تعمیرات


ارزیابی عملکرد در مدیریت نگهداشت

به طور قطع هر سیستم زنده و پویا، برای حفظ بقا خود نیازمند پایش عملکرد در راستای اهداف تعیین شده می باشد. سیستم نگهداشت نیز مثابه یک سیستم پویا برای حفظ چابکی و حرکت در مسیر سرآمدی نیازمند شناخت نقاط قوت و فرصت های قابل بهبود است تا با ترمیم آن ها و تمرکز بر روی پارامتر های کلیدی، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت منابع، فرآیند دستیابی به اهداف متعالی خود را تسریع نماید.

سرآمدی که در لغت به معنای رشد،ارتقا و برتری بوده و در عمل با حرکت از خوب به سمت عالی شناخته می شود، سطحی از ارائه خدمات را شامل می شود که باعث کسب حداکثری رضایت مشتری و پوشش نیاز های کلیه ذینفعان با کیفیت مطلوب و فراتر از انتظار می گردد .

بر اساس مفاهیم فوق، سرآمدی در نگهداشت شامل کلیه ابزار ها، فعالیت ها و مفاهیمی است که در آن رشد همه جانبه یک بنگاه توام با کسب رضایت مندی متعادل همه ذینفعان مطرح شده و میزان دستیابی به اهداف آن، نهایتا در شاخصه های عملکرد، هزینه و ریسک متبلور می شود.

مشتری به عنوان کسی که بر عرضه ی محصول یا خدمت تاثیر گذار است، یکی از مهم ترین دارایی های هر سازمان محسوب شده و رضایت آن به عنوان معیار اصلی سنجش کیفیت بکار می رود. در نتیجه سازمان ها به طور پیوسته در صدد کسب رضایت مشتریان خود در ابعاد مختلف هستند.
در واقع امروزه هدف اولیه یک سازمان، دستیابی به بالاترین سطح رضایت مشتریان تعیین می شود، چرا که رضایت مشتری، روند افزایش سود را نیز به دنبال دارد.

سیستم نگهداشت نیز که با هدف افزایش قابلیت اطمینان تولید، کاهش مخاطرات نیروی انسانی و بهره وری مالی به عنوان یکی از فرایند های اصلی تحقق محصول در سازمان شناخته می شود، می بایست تمهیداتی را بیاندیشند تا نه تنها رضایت مشتریان خود را تامین کند بلکه همواره در اندیشه ارتقا آن ها نیز باشد.اما از آن جا که رضایت مشتری امری ذهنی است ، اندازه گیری آن نیز دشوار است.

موفقیت ارزیابی عملکرد در مدیریت نگهداشت به نحوه مدیریت کارها بستگی دارد. فرایند مدیریت کارها در سیستم نگهداشت شامل فعالیت های شناخت کار، برنامه ریزی، زمان بندی و نهایتا انجام کار می باشد.

فعالیت های حوزه نگهداشت بر اساس نوع به گونه های پیشگیرانه، پیش بینانه و جستجوی شکست طبقه بندی میشود که جستجوی شکست در بعضی از موارد اصطلاحا نگهداشت موثر نیز خوانده می شود.
فعالیت های برنامه ریزی و زمان بندی به عنوان قلب سیستم نگهداشت شناخته می شوند که به ترتیب چگونگی و زمان انجام فعالیت ها را مشخص می کنند و در نهایت چرخه مذکور با انجام کار بر روی دارایی مورد نظر به پایان می رسد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *