نرم افزار cmms

نرم افزار نت


دلایل شکست CMMS

بسیاری از پروژه ­های موفق CMMS به پختگی كامل نمی­رسند و برخی دیگر نیز كاملاً شكست می­خورند. در اینجا برخی از دلایل شکست CMMS بیان می­شود

دلایل شکست CMMS :

  • عدم وجود پشتیبانی مدیریت از CMMS: مهمترین عنصر لازم برای موفقیت هر پروژه بزرگ وجود تعهد و حمایت مدیران طراز اول از آن است. بی­ علاقگی مدیران طراز اول به پروژه، شانس موفقیت آن را از بین می­برد. چنانچه مدیران طراز اول نگاهی منطقی و معقول به آن داشته باشند و منابع مورد نیاز آن را فراهم نمایند، موفقیت پروژه تضمین خواهد شد.
  • جابه ­جایی کارشناسان: پروژه ­های CMMS به سه دلیل بر اثر جابه­ جایی کارشناسان، شكست می­خورد، یك عضو كلیدی یا یكی از اعضای تیم پروژه ممكن است بازنشسته شده، كار خود را ترك كند و یا به جای دیگر منتقل شود. در پروژه ­های پیچیده ­ای همچون CMMS، استمرار یك عنصر كلیدی است. به منظور ایجاد و حفظ این استمرار، در هنگام تغییر کارشناسان، هر مرحله از پروژه باید با دقت مستندسازی شود.
  • مقاومت کاربران: یکی از دلایل شکست CMMS مقاومت کاربران است .در اغلب موارد، هنگامی ­كه مدیران تصمیم به استفاده از CMMS می­گیرند، مقاومت کاربران نسبت به رایانه، نادیده گرفته می­شود. این مشكل می­تواند، حتی نسبت به از دست دادن یکی از اعضای كلیدی سازمان، مخرب ­تر باشد. کارشناسان ممكن است با اشتیاق، رایانه ­ای شدن را پذیرفته و یا با آن مخالفت كنند. مدیریت ممكن است CMMS را به عنوان ابزاری برای كمك به کارشناسان در نظر بگیرد.
    در­حالی­كه از سوی دیگر، کارشناسان ممكن است آن را تهدیدی برای شغل و امنیت شخصی خود بدانند.

كاربران باید بدانند كه یك دوره گذر در راه است و فرآیند فعلی تغییر خواهد كرد و حداقل برای مدت كوتاهی، این امر دشوار خواهد بود. پروژه ­های CMMS كه معمولاً مبنای بهره ­وری بیشتر می­باشد، ممكن است از سوی تكنسین­ ها، به عنوان عاملی برای كوچك كردن شركت مورد تردید واقع شوند.

پروژه ­های CMMS به خاطر ضعف سیستم با شكست رو به ­رو نمی­شوند بلكه به خاطر امتناع کارشناسان از كار كردن با آن، ناموفق خواهد بود. در نهایت باید اذعان کرد عامل تعیین ­كننده موفقیت سیستم، میزان استفاده از آن است، استفاده نكردن از سیستم، طبیعتاً منجر به شكست می­شود.

مقاومت کارشناسان در مقابل رایانه ­ای شدن، نباید از پروژه شما جلوگیری كرده و یا آن را به تأخیر بیاندازد. مراحل پیاده ­سازی را به طور كامل برنامه­ ریزی کرده و با سیستم جدید كاملاً آشنا شوید. فعالانه، کارشناسان خود را رهبری كنید. این نكته را به خوبی برای خود روشن سازید كه شما از آنها نمی­خواهید كاری انجام دهند و شما خودتان هم كاری انجام نمی­دهید. اهمیت پشتیبانی و تعهد كامل خود را به پروژه تقویت كنید. تأكید كنید كه CMMS یك ابزار كمك­ كننده بوده و هرگز یك تهدید شغلی و یا شخصی نیست. به کارشناسان اطمینان دهید كه در صورت بروز مشكل، آنها همواره امكان بازگشت دارند. چنانچه این اقدامات را انجام دهید، شانس بقا و موفقیت سیستم شما بیشتر خواهد شد.

  • انتخاب غلط CMMS این موضوع یكی از دلایل شکست CMMS محسوب می­شود. هیچ چیز مانند یك بسته CMMS مناسب نیست. شما باید یك بسته خوب را براساس نیازها و الزامات خود انتخاب كنید. یك CMMS كه برای محیط تولید طراحی شده، نمی­تواند برای تأسیسات بهداشتی و درمانی مناسب باشد.

در اواسط دهه 80 میلادی، هنگامی كه شركت ­ها اقدام به استفاده از CMMS كردند، آنها به اندازه امروز در خصوص CMMS و فناوری آگاهی نداشتند. در نتیجه بسیاری از آنها، در انتخاب CMMS اشتباه كردند، البته نگران نباشید چون هر چیزی یك طرف روشن نیز دارد. كم­كم، سازمان­ ها نسبت به این موضوع اطلاعات مناسبی كسب نمودند و امروزه به خوبی می­دانند كه چه چیزی می­خواهند و چه چیزی نمی­خواهند. بنابراین خوشبختانه، هنگامی­كه آنها آماده پذیرش CMMS هستند، تصمیم درست را اتخاذ می­كنند.

  • توجیه براساس قابلیت­ های پیشرفته: پیاده­ سازی معمولاً دو مرحله پیشرفت تحت عناوین قابلیت­ های اولیه و قابلیت­ های پیشرفته دارد. بسیاری از شركت­ ها به قابلیت های اولیه دست می­یابند ولی در رسیدن به قابلیت­ های پیشرفته ناتوان هستند. متأسفانه بسیاری از شركت­ها، CMMSرا بر اساس قابلیت­ های پیشرفته، توجیه می­كنند. شما باید CMMS خود را بر اساس دست­یابی به قابلیت ­های اولیه توجیه كنید. دستاوردهای بیشتر، پاداشی است كه اجرای كل CMMS را با موفقیت رو به ­رو می­كند.
  • چسبیدن به سخت­ افزار/نرم ­افزارهای محدود­كننده: گاهی سیاست ­های شركت، الزامات سخت­ افزاری و همچنین نرم­ افزاری را دیكته می­كنند. بهترین CMMS كه شما می­یابید ممكن است بر روی سخت ­افزار شركت كار نكند. برخی از این سیاست­ ها معنی­دار هستند، اما برخی دیگر به خوبی برنامه­ ریزی نشده ­اند، چرا كه نیازهای هر سازمان متفاوت بوده و نیازمند راه ­حل­ های خود است
  • فقدان آموزش كافی در زمان پیاده ­سازی: چنانچه کارشناسان ندانند كه چگونه به صورت کارآمد با نرم ­افزار كار كنند، پیاده­سازی شما موفقیت ­آمیز نخواهد بود. آموزش كاربران بسیار مهم است. در همین فصل نكات بیشتری را در این خصوص خواهید آموخت.
  • عدم وجود پیگیری و نظارت ­های بعدی: این موضوع نیز به عدم تعهد مدیران بالادست بر می­گردد. پیگیری مناسب پروژه به منظور اطمینان از استمرار آن، بسیار مهم است.
  • عدم پشتیبانی كامل فروشنده CMMS: این موضوع به انتخاب نادرست بر می­گردد. بهترین CMMS هم، درصورتی­كه از پشتیبانی فروشنده برخوردار نباشید، به خوبی كار نمی­كند. این موضوع یكی از معیارهای انتخاب است.

در ادامه موارد بالا می توان به اهمیت انتخاب نرم افزار نگهداری و تعمیرات اشاره کرد که یک نرم افزار نت می تواند تاثیر مثبتی در موفقیت cmms داشته باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *